styl życia

Minimalizm w szafie – jak go osiągnąć?

 

Obiecałam Wam tutaj, że pierwszy krok w drodze do minimalizmu postawimy… w szafie. Zależy mi, żeby były to proste wskazówki, które pozwolą na szybkie uporanie się z zadaniem – tak musicie myśleć o tym, co macie do zrobienia – to najzwyklejsze w świecie zadanie do wykonania.

Nadmiar ubrań może być problemem, ale nie warto go wyolbrzymiać 😉 Całą energię, którą przeznaczylibyście na rezygnację z podjęcia wyzwania, przeznaczcie na jego realizację. Klucz do sukcesu, to pozytywne nastawienie i motywacja, ale skoro to czytacie, wierzę, że Wam jej nie brakuje. Jeżeli mnie się udało, to i Wam się uda. Trzymam kciuki!:)

Minimalistyczna szafa – od czego zacząć?

KROK 1 – Bądź zdecydowana (-y)

Pierwszym krokiem do minimalizmu w szafie musi być wyjęcie z niej dosłownie wszystkiego. Szafa powinna stać się pusta. Wszystkie ubrania ułóżcie w jednym miejcu, na podłodze, łóżku lub innym meblu, tak, by było Wam wygodnie je później układać. Potrzebna  będzie wolna przestrzeń, która pozwoli na segregowanie według kategorii, ale o tym za chwilę. Sama miałam o tyle łatwiej, że większość moich rzeczy wisiała na wieszakach, więc ich wyjęcie nie trwało długo.

KROK 2 – Tak i nie

Teraz przechodzimy do najważniejszego. Kiedy wasze ubrania straciły ochronne ramy szafy i leżą przed Wami bezbronne, musicie uruchomić w sobie krytyka. Niech będzie bezstronny, obiektywny i bardzo, ale to bardzo krytyczny;))) Krok 2 polega na przyjrzeniu się każdemu ciuchowi i zdecydowaniu czy z nami zostaje, czy jednak przyszła pora, by się w końcu pożegnać. Te którym mówicie Do widzenia! odkładacie na jedną kupkę, te, które zostają na drugą. Możliwe, że konieczne będzie odłożenie partii ubrań na trzecią kupkę pod hasłem do naprawy (przyszycie guzika, wymiana zamka, itp.).

KROK 3 – Cztery pory roku

W kroku 3 ubrania, których zamierzacie się pozbyć odkładacie na bok, by nie przeszkadzały. Zajmiecie się nimi później. Te na tak znowu oglądacie i dzielicie na 4 grupy, stąd cztery pory roku. Wiosna, lato, jesień, zima – teraz one są Waszą inspiracją, Drogie Czytelniczki i Drodzy Czytelnicy. Ktoś powie, że w naszym kraju pory roku są coraz mniej charakterystyczne i osadzone w czasie, jednak nikt nie będzie nosił zimą zwiewnej sukienki na ramiączkach czy krótkich spodenek, a latem przy trzydziestostopniowych upałach grubego wełnianego swetra i kurtki puchowej. Co do tego chyba wszyscy jesteśmy zgodni, więc do dzieła… Każdy ciuch przyporządkowujemy do wybranej grupy. Być może podczas sortowania okaże się, że czegoś postanowicie się jeszcze pozbyć – plus dla Was, jeżeli tak się stanie. Pamiętajcie, im mniej, tym lepiej! 😉

minimalizm-w-szafie

 

KROK 4 – Finał, czyli brawo Ty!

Jeśli dotarliście do czwartego kroku, możecie być z siebie dumni, już tylko minuty dzielą Was od posiadania uporządkowanej szafy minimalisty. Po posortowaniu ubrań, zgodnie z porami roku, otrzymaliśmy 4 grupy odzieży. Waszym kolejnym, już bardzo łatwym zadaniem, jest pozostawienie ubrań na obecną porę roku – teraz mamy jesień, stąd przydadzą nam się trochę cieplejsze rzeczy. Idealnie byłoby powiesić je wszystkie na wieszakach, by mieć do nich łatwy i szybki dostęp. Jeżeli macie taką możliwość, to do dzieła. Ja zrobiłam to następująco (od lewej): okrycia wierzchnie wszelkiego typu, swetry, bluzki z długim rękawem, z krótkim, spódnice, sukienki. Ubrania przyporządkowane do pozostałych pór roku układacie, bądź wieszacie w osobnej części szafy, tak by nie stykały sie z tymi do noszenia teraz oraz by już ich nie wymieszać, bo kiedy pora roku się zmieni, jesienną odzież zastąpicie tą zimową i nie będziecie musieli na nowo wybierać tego, co należy zostawić, tylko całą partię przełożycie w odpowiednie miejsce.

Prawda, że proste?

Mam nadzieję, że  moje wskazówki Wam się przydały. W waszej szafie czuć już powiew świeżego powietrza. Teraz musicie zadbać o to, by wolne miejsce nie zostało zapełnione nowymi rzeczami.

Od teraz nie kupujemy!

Bardzo ważna uwaga, którą należy wziąć sobie do serca. W dążeniu do szafy minimalisty podstawą jest, by nie zaopatrywać się w nowe ubrania, a jeżeli to konieczne, niech czymś normalnym będzie zasada coś za coś, jeśli jedną nową rzecz dokładamy, jednej starej się pozbywamy. To jednak nie wszystko…

Ubrania na nie / do naprawy

3Zostały przecież ubrania na nie i być może te do naprawy. Polecam spakować je do dwóch osobnych worków lub kartonów i ustawić w widocznym miejscu, by o nich nie zapomnieć. Te do naprawy najlepiej jak najszybciej zanieść do zakładu krawieckiego lub zająć się nimi samodzielnie. A co z tymi, z którymi chcecie się pożegnać? O nich pomówimy w osobnym wpisie.

Jeżeli macie pomysły, które mogą udoskonalić moją metodę porządkowania szafy, podzielcie się nimi. Chętnie je przetestuję;)

Z pozdrowieniami,

Iwona

10 thoughts on “Minimalizm w szafie – jak go osiągnąć?

  1. Ja uwielbiam minimalizm w szafie, wyrzucam albo oddaję (bądź sprzedaję) ubrania na bieżąco, ponieważ jak mam ich za dużo to czuję się psychicznie wręcz przytłoczona.. Bardzo fajny post, zapowiada się fajny blog, tak więc zostanę na dłużej i czekam na kolejny post 😉 Pozdr.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Staram się od kilku miesięcy nie kupować nowych rzeczy i póki co dobrze mi to wychodzi. Zrobiłam w szafie generalne porządki, pozbyłam się z ponad połowy zawartości oddając rzeczy na Pomaganie przez ubranie, gdzie w ten sposób można wesprzeć osoby potrzebujące. W mojej szafie zrobiło się luźniej, widzę teraz dokładnie co mam i łatwiej jest mi łączyć ubrania w zestawy. Zawsze myślałam, że więcej ubrań w szafie to więcej możliwości tworzenia stylizacji, a teraz przekonałam się, że mając niewiele rzeczy także można różnorodnie się ubierać.

    Lubię to

Skomentuj

